Thursday 11 August 2011

Kiraan Haidh Mengikut Hukum Islam..

Sebagai wanita yang dicipta dengan pelbagai keistimewaan.. Selain kelembutan dan dihiasi kecantikan, wanita juga dibekalkan dengan perasaan kasih sayang yang melimpah ruah..

Namun begitu, belum ramai wanita muslimah yang tahu cara pengiraan haidh yang sebenar..
Maka, di sini ingin saya kongsikan sedikit ilmu yang saya pelajari dari seorang Tok Guru Hj Daud..

Jika haidh pertama anda pada  zuhur 1hb Januari, maka dianggap tempoh haidh sepanjang 15 hari. Hari terakhir haidh ialah pada zuhur 16hb Januari. Jika anda suci lebih awal, maka diwajibkan ke atas anda untuk mandi wajib dan melakukan ibadah seperti biasa. Kemudian, tempoh suci juga selama 15 hari iaitu, bermula zuhur 16hb Januari hingga zuhur 31hb Januari.

Permasalahan yang selalu mengelirukan muslimah di luar sana ialah..apabila kelihatan darah keluar, maka terus dikatakan haidh tanpa mengira tempoh haidh dan tempoh suci.

Seandainya, pada 28hb Januari, ada darah..itu bukan dianggap darah haidh. Anda wajib menunaikan solat dan berpuasa seperti wanita dalam keadaan suci yang lain. Hanya dianggap haidh selepas zuhur 16hb Januari.. Hal ini jarang diketahui oleh muslimah umum kerana hanya mereka yang belajar dengan mendalam sahaja mengetahui hal ini.

Sekiranya, anda didatangi haidh pada 3 Feb, maka 3 Feb itu bermula hari pertama tempoh haidh yang akan mengambil tempoh kiraan 15 hari.

Jadi, adalah lebih baik jika anda mencatat tarikh anda didatangi haidh supaya anda tidak terkeliru sama ada anda masih dalam tempoh suci atau sebaliknya..

Wallahu alam..

Jika anda musykil dgn perkongsian di atas, anda boleh rujuk ustaz2 yang mengajar kitab/pondok.. segelintir ustaz 'umum' juga tidak mengetahui hukum ini..

No comments:

Post a Comment