Wednesday 10 August 2011

Hinakah satu TEGURAN ?



     Hari ini, berbekalkan bahan mengajar..aku masuk kelas seperti biasa dengan niat mahu menyediakan anak2 murid dengan persediaan menduduki PMR.  Kelas ini merupakan kelas yang menjadi kejengkelan guru2 mata pelajaran kerana sikap pelajar2 lelaki yang suka mengganggu kelas. Mereka sukar menghormati guru, sewenang2nya menghamburkan kata2 hina kepada guru. Tiada rasa hormat kepada guru. Sebagai insan biasa yang punya harga diri dan perasaan, semangat mengajar di kelas X ini makin lama makin luntur.
     Aku masih lagi mampu bertahan dengan karenah mereka. Aku yakin aku mampu mendidik mereka supaya mereka lulus dalam subjek yang aku ajar..
     Sesampai di kelas, hmmmm .. aku tersenyum, anakmurid ku yang sering ponteng sekolah , telah hadir pada hari ini. Lihat reaksi pada wajahnya yang mencuka itu, aku dapat mengagak dia marah padaku. Hal ini pastinya kerana aku telah menghubungi ibunya untuk membongkar rahsia kepontengannya selama ini..
     Nampak gayanya, kelas ni tetap begini..tiap kali aku masuk, 2 perkara yang perlu kutegur ialah, kutip sampah dan kemas kerusi meja. Tak ubah macam kedai kopi.. Setelah kelas teratur, aku memulakan pengajaran..
     Supaya tidak membosankan, pelbagai jenaka aku selitkan.. sesekali gamat kelas dengan hilai tawa mereka.. Aku mengerling ke arah pelajar di tepi tingkap itu.. langsung tidak mahu memberi tumpuan apa yang aku ajar.
     Sengaja membaringkan kepala atas meja sambil memandang keluar tingkap. Aku mendekatinya, lalu bertanya adakah tidak sihat..Dia mendengus..
     Nasihat kuberikan..minggu depan trial..kamu dah lama ketinggalan, mana tahu..apa yang cikgu bincangkan hari ini, berguna semasa exam..
SIAL!!!!! itulah harga dan nilai teguran lembut yang aku peroleh..
     Wahai anak muridku, adakah selama ini kalian tidak pernah mengerti usaha cikgu mengajar dan mendidik kalian dengan nilai2 yang baik.. Mengapa begitu sukar untuk kalian menunjukkan pekerti baik..
berbanggakah kalian dengan perwatakan2 yang menyakitkan hati seorang guru..
Doa cikgu tetap bersama kalian..moga menjadi insan yang bertaqwa dan sentiasa mengharapkan kasih sayang Allah..

No comments:

Post a Comment